www.e-referrer.com

Monday, January 18, 2010

mak Vs ibu Vs mama Vs mummy


situasi 1

mom to be 1- eh nati baby nak suh panggil aper?

mom to be 2
- mstila mama....lagipun skang trend...u plak nak suh pangggil aper?


mom to be 1
- eh i nak anak i panggil i ibu..nampak manja jer..



situasi 2

wanita 1- awin jgn main jauh2 yer..nati mak xnampak awin pegi mana...

wanita 2- eh anak u panggil u mak ker? xrasa da ketinggalan ker?skang ni zaman da berubah..mana ada org nak panggil mak da..skang org panggil mummy atau mama tau..

wanita 1- u rasa ketinggalan zaman ker? bagi i la, i dapat kekalkan tradisi panggilan mak tu..klu suma nak nampak moden hilangla tradisi...

mak...ibu...mama...mummy..kenapa ada pihak yg nak bandingkan isu panggilan buat seorang wanita yg mempunyai anak yer? mummy kadang2 sedih dengan segelintir pihak yang nak banding2kan hal ni...

setiap wanita yg mempunyai anak pasti ada sebab mengapa dia nak anaknya dipanggil sebegitu...betul x? macam mummy sendiri?kenapa mummy nak sofea panggil mummy dgn panggilan mummy? bkn ibu?bukan mama atau mak?

mummy pun ada sebab tersendiri..sampai ada pihak yg kata ala dia tu nak panggil mummy konon nak nampak cam org kayala tu..padahal bkn kaya pun...nak berlagakla 2..amboiii..laser sungguhkan..kenapa ada pihak yg nak cop bila mummy jer msti panggilan org kaya..naper klu ibu atau mak tu panggilan org miskin ker?

mummy saja buat isu ni sbb mummy sendiri da terkena seperti situasi kat atas...bagi mummy walau apa pun panggilan yg kita nak untuk anak kita kelak tiada kena mengena ngn status seseorang...tapi kenapa ada lagi segelintir yg bersikap iri hati hanya dengan panggilan ni?

bagi mummy, mummy suka sofea nati panggil mummy sebab mummy nak kan kelainan dlm famili mummy..mummy ada ramai sepupu yg da beranak pinak..lebih dr 20org..semuanya punya gelaran yg hampir sama..xsalahkan mummy nak gelarkan diri mummy tuk sofea? bkn untuk menunjuk2 atau nak menampakkan mummy mcm org kaya..tp panggilan mummy itu sendiri punya keistimewaan tersendiri..dari mummy prgnant lagi mummy da suka ngn panggilan ni..so jgnla banding2kan gelaran2 ni kerana semua gelaran ni punya maksud yg sama...insan yg sangat istimewa..insan yg terpilih untuk punya gelaran diatas..gelaran yg mulia..tiada bezanya...so fikir-fikirkan la..



21 comments:

Ibu_Mysara Syauqeena said...

emmm ada gak kes camn ek...heran btul kenapa isu panggilan nama tu pon jadi hal...macam akak sdri, mula2 nk bahasakan umi tp since dlm family sedara2 ada yg guna tu so tukar la kasik lain sikit jadi ibu...apa pon panggilan nya, yg pnting peranan nya ttp sma..membesarkan si kecil dgn pnuh kasih sayang dan mengharapkan si anak menjadi yg berguna,,
sis abaikan jer orang2 macam tu k...do take care

Mummy_Sofea said...

kak lisa-2la ada gak nak bezakan atau kata lain yg xpuas ati dilla nak anak dilla panggil dilla mummy..naper la ada lagi yg ingat panggilan ni hanya untuk glongan elit..padahal da ramai yg guna da..bagi dilla ni hanya panggilan tp peranan tetap sama..membesarkan zuriat menjadi yg terbaik..tq sis

mama_kyra said...

diaorg tu jeles ngn ape yg dila ade..abaikan je dila..mumy ke ibu ke mama ke mak sumanya sama..yg beza gelaran je..eja dl pn diaorg suh kyra pgl mumy tp eja tk nk sbb dr pregnant dh bese ngn mama..cam belah abg siap ckp tk yah mama dady pgl mak ayah je sng..smpi abg tukar dady jd papa..suka ati kita la kan nk ank kita pgl kita ape..

Azlina Ibu Alisha said...

Apa2 panggilan ibu/mummy/mom/mak/mama/ummi pon sama jer..jgn panggil nama sudah/panggilan yg xbaik..

dylla, kene tau, kt luar sana..kalo nk ikutkan..mcm2..
hal tu xbetul, hal ni xbetul..
asalkan kita tau ape yg kite buat adalh betul..cukup memadai..
be strong ya!!

nur rabiatul adawiyyah said...

erm..pendapat atul suka hatilah org tu nak anaknye panggil dier ape pon coz tu hak masing2..macam atul ingat nak anak panggil atul ibu tapi disebabkan atul dah panggil ibu atul dengan panggilan ibu so hubby kate kite gune mak lah coz arwah mak mertuaku dipanggil mak..so, hubby nak kekalkan panggilan tu..takde lagi tau dilla dalam family dua2 belah panggil mak..huhu..senang sikit nak cam anak kite panggil kite...dilla abaikan je orang2 yg bermulut jahat ni..diaorg ni dengki agaknye..ntah2 diaorg nak gune mummy tu tapi tak yakin..hehe

~farahsyeefa~ said...

tu la kan...terpulang pada parents nk gelaran mcm mn. takde kene mengena dgn darjat ke status ke...pelik ek dgn mentaliti sebegitu...abaikan je la. derang jeles kot :)

SuZiE said...

dilla, biasala mulut org mmg kita x blh nk tutup.. tpulang pd kita la kan anak kita nk panggil ape.. mummy, mama, umi, ibu @ mak.. bg suzie mmg dr kecik2 lg dah berangan bile ada anak nk pggl mama.. lgpon baby sng nak sebut.. masing2 ade sbb tsendiri kan??

kalo golongan bapa2 ni yg mana dipanggil daddy golngn elit gak ke?? abah cam dah lama.. ayah nmpak garang.. papa nmpk manja n walid nmpk alim sgt?? gitu la mulut org... :-)

kitorg pilih mama & baba..

Rizziela said...

pada saya apa jua panggilan yg digunakan oleh anak kita...adalah hak kita....

tak ada sapa boleh pertikaikan....naper nak pertikaikan? sebab madsudnya sama ajer..yg membezakannya bunyi ajer :D

saya membahasakan diri mummy...1st pilih ibu...tapi mertua x berapa suka..sebab saya agak kasar...so dia kata..baik gunakan mummy...sebab hubby bahasakan dirinya daddy since pregnant lagi...

tapi alhamdullilah...setakat ni belum ada suara-suara sumbang lagi..

apa yg penting...kita sefamily gembira...

Mummy Wafiq said...

jgn sedih ye dilla...june pun mmg suke panggilan mummy sejak azali..ade sbbnye yg wat june suke..

memula dulu ms wafiq lahir june sendiri nak sebut pon cam sure xsure..tp lame2 dh biase cam skg ni.. :)

xsemestinya mummy tu hny tuk golongan elit jer kan..semua org blh guna..ikut suke masing2 la..ape yg dorg nak pertikaikan?

dilla sbr je yer..

Gugu Gaga Zafran said...

hmm..ct pn penah rasa bnda yg sama gak la dilla..coz hubby bahasakan diri dia papa dgn zafran..mula2 mmg family mentua mmg xsetuju la..mcm2 alasan yg diorg kata...ala2 kebaratan la..berlagak mcm org kaya la..xnmpk keislaman katanya..kami pn sama mcm dilla nk kelainan jugak..soal kebaratan @ krg keislaman tu bkn faktor utama kn..1 lg yg penting panggilan yg anak kita akan panggil 2 buat kita rasa dia dekat dgn kita..yg penting didikan kita kat anak2 kita,,,inyaAllah klu didikan kita betul anak kita akan jd ank yg soleh

Gugu Gaga Zafran said...

hmm...dilla..ct pn penah rasa situasi yg dilla rasa...coz hubby bahasakan diri dia papa dgn zafran..family mentua mmg xsetuju hubby guna papa sbg panggilan..diorg kata panggilan 2 nmpak kebaratan, xnmpk ciri2 keislaman & mcm ala berlagak gitu...kami pn mcm dilla jugak nk kelainan...soal kebaratan & xnmpak keislaman 2 ct rasa bukan faktor utama..coz klu kita didik anak dgn cara yg betul..insyaAllah diorg akan jd anak yg soleh..

wansteddy said...

saya pun amik gelaran mummy sebab nk kelainan dlm famili. my sil n kakak sama2 guna gelaran mama utk anak2 dorg. saya pn memula bb dlm perut ajar dia pngl mama, tp ble dh lain tukar gelaran pulak. sadisnya damia bru sekarang nak sebut mummy. klu dlu takmo sebut mummy. asyik2 ayah ayah.... pngl mummy pn ayah. kdg2 saya uji gak dia buat2 xlayan bila dia pngl saya ayah. tahu pulak dia jerit mummy bila marah tak dilayan kui3... skrg dah besar dh tahu nk beza mummy n ayah. gelaran tu aas nama je yg penting ikatan antara ibu dan anak tu.

apa je pandangan org gasakkkk.... kalau bnyk ckp sngt maknanya dengki la tu! kui3....

ps: anak2 sedara pngl saya auntie. tp sedara sepapat saya mmg jaki. xsuka saya dipanggil auntie. siap kena perli. "auntie2... macam keling panggil auntie2"

gila kan.... pandangan org mmg kita xblh halang. pndek kata gasakkkkk....

Mamadam said...

kolot tol pikiran org tu..name pn pggln kan..so ape slh kalo kite nk pggln yg sesuai utk diri n ank kte..mcm nat mmg dh bese ngn pggln mama sbb b4 nat ade ank sndr lg..coz ank my sis call me mama n his mom mommy..xler kte lupe ngn yg tradisi tp xkn nk pakse org ikut kalo die xselese..kan...kan..wat dunno je dilla..jnji kte n family idup bahagie..

Ieda said...

pedulikan dilla....suka hati la nak anak panggil kt aper..ieda pun pernah kene gak...org paling dekat plak tu yang sound....itu hak kita kan....anak kita..kita punye suka la..dengki naper...pedulikan la

ch@ said...

erm...ase la tu dilla, biar je orang mcm tu :) cemburu la kot.

Mummy_Sofea said...

eja-buat per nak jeles eja..dilla bkn ada apa yg nak dijeleskan..hehe..2la naper la ada yg irihati kan..

ina-tq ina..mmg dilla try to be strong..biarla..yg penting niat dilla bkn nak belagak atau nak menunjuk2..xpernah terlintas pun..

atul-tq..2la masing2 punya pendirianla kan nak panggil aper..xsemestinya panggil mak tu dikatakan lama..mummy plak tuk golongan elit..pelik2..

Mummy Aqil said...

be strong dear. abaikan je kt2 mereka itu. yg pntg, mummy ke, mak ke, ibu ke, umi ke, mama ke.. semua rocks.. sbb kita yg susah pyh preg n lhrkan anak itu. heheheheh....

Mummy_Sofea said...

farahsyeefa-tula..apala nak dijeleskan..2 hanya panggilan tp still punya peranan yg sama..

suzie-tul tu..yg penting kita selesa n suka apa yg kita nak anak kita panggil kita...xperlu nak jeles2...

rizziela-2la..hak kitala sbagai ibubapa nak buat aper kan..asalkan xkacau org..peranan still sama..yg pnting kita hepi

Mummy_Sofea said...

june-tq june..tul tu june..xkan panggilan mummy tu tuk golongan elit..skang ni da ramai da yg anak2 panggil mummy..patutnya xperlu dipertikaikan..

ct-mmg org skrg bila pangggil mummy n papa dikatakan kebaratan..xnampak keislaman..klula panggilan mummy tu berdosa xkanla dilla tergamak nak bagi panggilan tu kan..

wan-hehe gasak la apa org nak kata kan..mmg dilla nak kelainan sbb semua panggilan yg sama..nati keliru plak byk sangat yg sama..so bila ada kelainan baru seronok..

natt-hehe mmg kolotkan..ingatkan xkan timbul isu ni..bila ada suara2 sumbang yg mengata dilla jd xbest..tp bila pk balik janji kita hepi kan..

Mummy_Sofea said...

ieda-mmg dilla malas nak layan pasal ni..yg penting dilla hepi

cha-xperlu dengkikan..sbb kita semua punya peranan yg sama...

Mummy_Sofea said...

ila-betul2..janji rock..heheh..sesuai ker daku rock..ekekek..tp tul ila...yg penting kita da bersusah payah prgnant n lahirkan anak kita kan..